متقاضیان از عدم دریافت پاسپورت در فراه شکایت دارند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

No details available

متقاضیان از عدم دریافت پاسپورت در فراه شکایت دارند

شهرفراه (پژواک،٢٢حوت٩٠) متقاضیان پاسپورت در ولایت فراه، مسوولين را متهم به کارشکنی میکنند؛ اما ادارۀ مربوطه، تأخیر در انتقال پاسپورتها از کابل و مداخلۀ برخی از مسوولین دولتی و شورای ولایتی را باعث ایجاد مشکلات میدانند.

شکرالله یکی از متقاضیان پاسپورت که با ده ها نفر دیگر، عقب دروازۀ آمریت پاسپورت قوماندانی امنیۀ ولایت فراه ایستاد بود، خود را باشندۀ قریه برنگتوت ولسوالی پشت رود فراه، معرفی نمود و به پژواک گفت که سه ونیم ماه قبل، از شهر یزد ایران، توسط پولیس آن کشور دستگیر و رد مرز شده است.

وی افزود: "خانواده ام درایران بدون سرپرست و در تنهایی به سر می برند."

شکرالله درحالیکه نهایت متأثر به نظر میرسید گفت: "نهایت پریشان استم و میخواهم هرچه زودتر خودرا به خانواده ام برسانم؛ اما تاکنون مًوفق به اخذ پاسپورت نشده ام."

موصوف اظهار داشت که از سه ماه به اینطرف، ده ها بار به آمریت پاسپورت مراجعه نموده؛ اما مسوولين به بهانۀ اینکه پاسپورت نیست، وی را در انتظار نگهداشته اند.

 شکرالله علاوه نمود که درخلال این مدت، دو بار تلاش نمود تابصورت غیرقانونی وارد ایران شود، مگر پولیس ایران وی را، در آن طرف سرحد، دستگیر نمود و باردیگر رد مرز کرد.

شکرالله، تنها فردی نیست که با رد مرز شدن، از خانواده اش جداشده است، بلکه ده ها افغان دیگر نیز هستند که به این سرنوشت دچاراند و به خاطر برگشت قانونی به ایران، تقاضای پاسپورت را دارند.

متقاضیان پاسپورت که از نقاط مختلف ولایت فراه، در مقابل قوماندانی امنیۀ این ولایت در انتظاراند، ميگويند که اکثرشان از سه تا چهارماه بدينسو، موفق به اخذ پاسپورت نشده اند.

نثاراحمد باشنده ولسوالی شیبکوه ولایت فراه گفت: "زمستان سال قبل، همراه با فامیلم به ایران رفتم و دوماه قبل، از محل کار توسط پولیس ایران دستگیر و رد مرز شدم. "

وی اظهار داشت که هرچه عاجل، باید نزد فامیلش برود.

نثاراحمد گفت: نظر به مشکلاتى که در به دست آوردن پاسپورت موجود است، چندی قبل همراه چند تن دیگر، قصد عبور از سرحد ایران را به طورغیرقانونی کردند، که با فیر پولیس آن کشور، در مرز  مواجه شدند.

وی گفت: "دو تن ازهمراهانم درآنجا کشته شدند و من موفق به فرار شدم."

موصوف اظهار داشت که از یک و نیم ماه تا امروز، بخاطر گرفتن پاسپورت مراجعه میکنم؛ اما مسوولین میگویند که پاسپورت نیست و تمام شده است.

نثاراحمد از مسوولین شکایت نموده و افزود: "کسانی را میبینم که دو روز قبل، آمدند و امروز پاسپورت گرفتند؛ اما برای من میگویند که پاسپورت تمام شده است."

مجتبی نیز از جمله متقاضیان پاسپورت است.

وی که خودرا باشنده ناحیۀ چهارم شهر فراه معرفی نمود، گفت که پاسپورت سياحت را تقاضا دارد؛ اما آنرا به دست آورده نتوانسته است.

مجتبی گفت: "آنهايی که مکتوب و پرزه خط از مقامات دولتی را با خود دارند، به آسانی و بدون نوبت پاسپورت میگیرند و ما که شناخت نداریم، باید تا مدت نامعلوم منتظر بمانیم."

همچنان تعدادی دیگر از این مراجعین میگویند: همه کارشکنی، به خاطری به میان آمده است که تا مراجعین در بدل پرداخت پول به کمیشن کاران ارتباطی این اداره، پاسپورت به دست آورند.

محمود باشندۀ ناحیه سوم شهر فراه که بعد از یکنیم ماه انتظار، موفق به دریافت پاسپورت شده است؛ ادعا کرد که مشکلات موجود را مسوولین این اداره بار آورده اند.

موصوف به پژواک گفت: "مادر اولادها دچار تکليف شدید شده و باید زودتر به هند انتقال داده شود؛ اما مسوولان برایش میگفتند، که پاسپورت وجود ندارد."

 نامبرده علاوه کرد که در اوايل، کميشن کاران يک جلد پاسپورت را در بدل ٢٥ هزار افغانى برايش ميگرفتند؛ اما وى به اين فکر بود که پاسپورت را از شعبۀ مربوطه در بدل پول اندک به دست می آورد.

وی گفت: "نمیدانستم که با چنین انتظار دوامدار و مشکل مواجه می شوم."

 سیداحمد فعال جامعه مدنی و یکتن از نمایندگان شورای شهر فراه نیز با ادعاهای مردم، همنظر بوده و به پژواک گفت: "فراه یک ولایت مرزی است؛ اینجا برای مردم زمینۀ کار نیست، اکثراً مردم مجبوراند بخاطر کار به ایران بروند.

 وی علاوه نمود که سهمیۀ پاسپورت ولایت فراه اندک است و متقاضیان، مجبوراند ماه ها بخاطر گرفتن پاسپورت سرگردان باشند.

سیداحمد اظهار داشت: "چون تعداد پاسپورت کم است، بیشتر به دسترس کمیشن کاران قرار میگیرد و یا برای کسانی داده میشود که واسطۀ شان مقامات دولتی اند."

در عین حال، شهلا ابوبکر عضو شورای ولایتی فراه، کمبود پاسپورت را در این ولایت، یک مشکل بزرگ برای مردم دانسته و به پژواک گفت که صدها تن متقاضی پاسپورت، با مشکل مواجه اند و اکثراً غرض شکایت از این ناحیه، به شورای ولایتی، عارض می شوند.

موصوف، موجودیت یکعده کمیشن کاران را که از مردم در بدل تهیۀ پاسپورت، پول غیرقانونی میگیرند، تأیید نموده و افزود که شورای ولایتی از ادارۀ پاسپورت، رفع این مشکل را تقاضا نموده است.

خانم ابوبکر، اندک بودن تعداد پاسپورت به این ولایت را، مشکل دیگر در این راستا دانسته و گفت که با در نظر داشت تقاضا، سهمیۀ پاسپورت فراه، باید چند برابر افزایش یابد.

اما مل پاسوال شمس الرحمان زاهد قوماندان امنیۀ ولایت فراه با رد ادعای مردم مبنی بر موجودیت کمیشن کاران و اخاذی پول توسط آنها، می پذیرند که نسبت عدم موجودیت پاسپورت، مراجعین منتظر ماندند و اخیراً که پاسپورت هاانتقال یافته، در قسمت توزیع آن، فشار و تأکیدات برخی مقامات دولتی و نماینده گان مردم، برای این اداره مشکلات را ایجاد نموده است.

اماشهلا ابوبکرعضوشورای ولایتی فراه، با رد گفته های قوماندان امنیه گفت که اعضای شورا، به خاطر فرد مشخص پرزه ارسال نکرده، بلکه ده ها نفر شاکی را همراه با درخواستهای آنها به ادارۀ مذکور رجعت داده و تقاضای رفع مشکل آنهارا نموده اند.

قوماندان امنیۀ ولایت فراه با تأیید مشکلات مراجعین از نبود پاسپورت، به پژواک گفت: "٤٠٠ جلد پاسپورت ربع اخیر، بعد از سه ماه تأخیر، اکنون رسیده است که به تناسب مراجعین خیلی اندک است.

زاهد با رد موجودیت کمیشن کاران، افزود که اخیراً بخاطر جلوگیری از نفوذ کمیشن کاران، کمیسیونی متشکل از ارگانهای امنیتی تشکیل شده و آمریت پاسپورت، بعد از تأیید این کمیسیون برای متقاضیان، پاسپورت اجرا میکند.

و ی علاوه کرد که در توزیع پاسپورت، برای مریضداران و جوانانی که به بورسیه های خارجی میروند، حق اولیت داده میشود.

موصوف علاوه کرد که روزانه ٣٠ الی ٤٠جلد پاسپورت اجرا میشود.

وى با اشاره به پرزه های بی شمار که به گفتۀ وی ازجانب بعضی مسوولین دولتی و نمایندگان مردم برایش رسیده، گفت: "این ٤٠٠ جلد پاسپورت، از این پرزه خط ها اضافه نمیشود."

قوماندان امنیۀ فراه، دلیل کثرت مراجعین پاسپورت را، بیکاری دانسته علاوه کرد که اکثر آنها به خاطر به دست آوردن پول، روانۀ ایران و پاکستان میباشند 

زاهد افزود که جهت حل مشکل مردم فراه از بابت پاسپورت؛ حداقل در هر ربع به ٥ هزار جلد پاسپورت نیاز است.

وی گفت که جهت رفع این مشکل، تقاضای پاسپورتهای بیشتر را از وزارت داخله نموده است.

اما جنرال ایوب رییس پاسپورت وزارت داخله، با رد اظهارات قوماندان امنیۀ ولایت فراه، به پژواک گفت: "ازتاریخ ١٢ماه دلو تا کنون، ٢٩٠٠جلد پاسپورت به ولایت فراه داده شده و قرار است فردا ١٥٠٠ جلد دیگر، به این ولایت اختصاص داده شود."

وی افزود که بیشتر پاسپورتهای اختصاص یافته به ولایت فراه، نسبت غفلت مسوول ادارۀ پاسپورت ولایت فراه و قوماندان امنیۀ این ولایت، تاکنون در وزارت مالیه باقی مانده است.

جنرال ایوب علاوه نمود: "در مورد پاسپورتهای مذکور، از طرف این اداره، مکتوبی و شفری به قوماندانی امنیه و آمریت پاسپورت فراه خبر داده شده؛ اما تاکنون پاسپورتها از وزارت مالیه انتقال داده نشده و این نمایانگر بی خبری آنها از موضوع وغفلت است."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب